jump to navigation

Ramadhan oh Ramadhan September 2, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Nota Pada Diri.
add a comment

DSC01727

…ku ‘mencuri’ bersama bulan ramadhan

Ramadhan oh ramadhan..

Ramadhan mulia… penuh barakah..

Tertutupnya daunan pintu neraka,

Dibelenggu syaitan2

Jendela syurga dan taubat terdampar luas

Ayuh sama- sama  kecapi mardhotillah…


Ramdhan 0h ramadhan..

Di siang hari berpuasa dan di malam hari beribadah..

Untukmu rahmat dan maghfirah,

Linangan jernihan air mata taubat

Dendangan alunan taddarus bersama

Ramadhan oh ramadhan..

Di dalamnya penuh sabar, di dalamnya penuh sinar

Di dalamnya juga ada Lailatul qadar,

Kubuka lebar-lebar

Hati dan jiwa

Agar para malaikat

Berkenan untuk menyapa

Dalam hari2 qiamullailku

Di malam ke dua puluh tujuh….

Ya Allahhu ya Allah

Ku mohon keberkatan dalam sujudku

Ku mohon ampunanMu dalam doaku

Ya Rahman…ya Rahim…

Ya Malikul Qudus…

Ya Kabir… ya Ghofur…

Takkan kuhentikan

Tuk terus sebut asma-Mu


Ramadhan oh Ramadhan..

Bulan mulia penuh barakah…

Takkan ku lupakan mu..

Meniti hari2 terakhir…

Akan ku semat dalam sanubariku..

p/s: jangan kita meninggalkan ramadhan… Doa orang berpuasa mudah termakbul…jadi, di bulan berkat nie,penuhkan masa detik nan ketika untuk kita beribadah dan berdoa pada Allah….Berdoalah dengan kesungguhan dan pengharapan yang tinggi padaNya,berdoalah dengan rendah diri…

“sesungguhnya Tuhan kamu yg Maha Suci Lagi Maha tinggi itu sangat Pemalu lagi Mulia, Dia malu terhadap hambanya yg mengangkat tangan berdoa,tiba2 tidak diberikanNya permintaan itu….”-hadith-

Advertisements

Sabarlah.. August 24, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Nota Pada Diri.
add a comment

23 August 2009,

Hari Sabtu baru – baru ini, tanpa dirancang,saya mengajak kak mila, dan adik afifah menziarahi sahabat baik di Hoapital Teluk Intan. Tepat pkul 12, setelah semua selesai berurusan hal – hal kolej, mengambil dan menghantar barang ke rumah ‘Z’ kami, terus bergegas ke Teluk Intan. Perjalanan kami mengambil masa dua jam setengah, Viva Silver yang di pandu oleh kak mila, 80km/h… Sebelum perjalanan ini, ada muslimin mahu ikut…shah dan pokwe, tetapi terbatas, kerana saya memerlukan hanya muslimah.Tidak kepada muslimin.Harap Maaf!.

Perjalanan kami dari Tanjung Malim ke behrang terus menuju ke Slim River, ke Sungkai,exit Bidor dan akhirnya temui Teluk Intan. Mahu patah pinggang kakmila gini…huhu,kami semua dah lena………..Oh ya, yang pergi tu, saya,kak mila as driver, dikpah, pika dan kak izzah..Akan meninggalkan kak izzah dan pika di sana untuk menjaga aisyah.

Sampai di sana, dengan mengenakan topeng muka, berjaga2 dengan wabak H1N1…..virus… melilau mencari wad 1B..

Yes! Akhirnya ketemu juga pesakit,aisyah.

Melihat keadaan aisyah, memang so bad laa… lutut retak tapi bandagenya punyalah besar.. Sempat juga saya menulis nama pada bandage kakinya..bahunya patah dan luka2 besar di lengannya..Allahuakhbar!

Image(455)

 

Image(458)

mencari part best untuk tulis nama..tapak kaki.. ;D

Kasihan aisyah. 

Kelihatan aisyah lesu dan letih, penat menahan sakit…mengalir air mata melihat kami sampai. Berbicara dengannya sementar lalu pinta untuknya rehat sejenak..Nakal betulnya saya, saja bertemuramah dengan pesakit…ada yang tergigit monyet, ada yang patah tangan akibat naik motor…terjatuh…Rata2 pesakit wad ini alami kemalangan. Semoga semuanya sembuh saya doakan.

Pika mengusik….. “tengok tue, doctor adib, bersama pesakit2…Diorang nak rehat dia pi kacau..”

Kata saya, “pika….. nanti ana kan nak jadi calon….kenalah turun bersama rakyat. Enti kena support la ana. Penyokong”…ketawa besar kami..hihi, suka benar pesakit2 kat wad tue melihat telatah kami, ada yang senyum2..

Apa yang membuatkan hati tersentuh di wad ini….seorang nenek, jiran sebelah katil aisyah..

Sebatang kara, tiada anak, tiada suami…sesorang saja.
Sayu melihatnya, lalu saya pergi menziarah nenek. Pada mulanya nenek senyum, saya membalas…. Khabarnya nenek excident,patah kaki, dan bibirnya berjahit. Aduh sakit, getus hati saya. Nenek zainab berusia 70an itu, tenang melihat saya. Lalu saya usap tangan, sejuk, dan berurat2 tua. Nenek…..kata syaa..Nenek tetiba menangis,air mata mengalir. Cucu doakan nenek yer, nenek tiada sapa2 hanya ada Allah, Allah yang satu. Nenek rasa tubuh nenek tidak sedap, nenek lemah. Saya terus mengusap2 tangan nenek, saya minta nenek sabar dan tenang, ini ujian Allah, nenek ingat Allah banyak2, nenek seorang tabah dan nenek mesti kena tabah. Tak lama nenek akan sihat,saya doakan nenek sihat. Nenek kata dia mahu beribadah kuat2 pada Allah, tidak putus2 minta saya mendoakan nenek..Tersentuh juga hati kecil saya.

Time nak balik tu, pkul 4.30ptg, sebelum balik meninggalkan sahabat si aisyah, saya sempat menjengah sebentar di katil nenek, melihatnya, dia memanggil nama saya…saya terus usap2 tangan dan cium dahinya, saya minta nenek kuatkan diri, makan banyak2 dan ingat Allah banyak2. Mulut nenek tidak henti2 menyebut Allah…sayu benar hati ini…sedih…
Sabar ye nenek…Allah Maha Hebat,akan menyembuhkan nenek..
Oh!…

sempat lagi

Usikan sahabat….dib,enti sesuai lah jadi doctor! Aduh, kenapa pula antunna ni..Hajat nak jadi doctor tapi terkandas…jadi cikgu pun cukup bersyukur…al-muallimah.
Keluar wad itu, masih lagi hati mendoakan nenek…wajah nenek yang berkerut menahan sakit, masih lagi terbayang di mata…
Adib! Dib drive yer…kak mila penat laaaa

Waduh! Terkezzzut saya,terhenti lamunan pada nenek,mencapai kunci Viva Silver.melihat kak mila dengan inhaler…. Lelah pula dia..hihi,tak per saya drive…
Pecutan 100 – 120km/j….

1jam45minit sampai di tanjug malim…LETIH…

Sebenarnya mengejar masa kerana ada temu janji dengan muslimin….urusan dikpah dan muslimin…saya meneman jer.Tak manis kalau saya tinggalkan dikpah dengan muslimin tue..

Selesai!

Ke KAB menghantar adik Nida….dapat free juadah berbukak….banyak betul…dari ckgu razi dan wadi untuk ahli muslimat bait ‘Z’..
Selamat Berbukak!…
p/s:- Kepada sahabat sahabiyah dan para pengunjung serta pembaca… marilah sama2 mendoakan kesejahteraan nenek dan sahabat saya. Semoga mereka cepat sembuh dan dapat beramal ibadah dengan sempurna…ameen

Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar…

Pesanan dari ana…:-
1)Jangan bawa motor dan kete lelaju..nanti excident sapa yang susah?mereka dan keluarga mereka juga yang susah.
2) Layanlah pesakit dan orang tua dengan sebaiknya dan mulia,agar kurang rasa resah dan sedih mereka.
3) Kita kenalah sabar,kerna Allah suka pada org yang sabar…Innallahamma’asobirin..

Abaikan.. August 21, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Mehnah Kehidupan, Nota Pada Diri.
add a comment

Dib!!

– Siapkan Tesis

– Perancangan RPA,perjumpaan….setiap sabtu malam

-Esiment Fizik Tenaga

-Macroteaching

-Program Fizik

-Meeting Bait ‘Z’…. setiap selasa malam

-UlangKaji…..bila???

bila mahu siapkan semuanya?

Aku penat menunggu…dan terus menunggu…

Masa yang lalu….Ya Allah…Apa yang aku buat ni?

Jangan buang masa…tika itu..

Terus usaha!..

esok puasa….

1 Ramadhan akan tiba….

Sabar dan terus sabar,menunggu saat tibanya peristiwa….

Mampukah aku?

Ya Rabb, bantulah..

p/s: sila abaikan sekiranya tidak faham entry kali ini..

Mohon sejuta kemaafan…

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak

Ahlan wasahlan syahru Ramadhon..Salam Ramadhon Kareem… 😉

-adibahamir-

Bilik PMS (Psatuan Mahasiswa Sains)

Melayu Hari Ini.. August 21, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Nota Pada Diri.
add a comment

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemulihan , dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram , rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu
Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru
Berpusu-pusu pergi tengok pamiran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru
Apa pakaian Siti nak pakai itu pun nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak Melayu masih nombor satu
Asal bergaye sanggup makan nasi dan tokyu

Boleh tak jumpa Melayu di kedai buku?
Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu
Ada jugak tapi kurang sangat mereka di situ
Kenapa Melayu jadi begitu?
Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu
Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu
Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan bengkok atau siapa dia penghulu
Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu
Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
Boleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu
Kata Nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu!!!!

“Rasulullah bersabda : Bertaqwa lah kamu dimana saja kamu berada.Iringlah setiap perbuatan dosa dengan amalan kebaikan yang akan memadamkan dosa itu  dan begaulalah sesama manusia dengan akhlak yang baik.”

DUHAI DIRIKU!! July 19, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Mehnah Kehidupan, Nota Pada Diri.
1 comment so far

Bagaikan mahu berbicara,tetapi tidak tahu apa..blur!!!!macam mana ya??… Kepenatan sangat. .. walaupun hari ini agak sibuk dengan urusan tesis,meeting , kuliah dan sebagainya… tapi!! Kekadang, terkandas juga… Mahu release tension, mencari ketenangan hati….. Balik ke rumah sewa,tiada siapa… aduh!! Mahu menangis, dengan panas terik,letih dan penat, terpaksa menunggu housemate dekat dua jam. Mana tidaknya, kunci rumah tertinggal… Allah… Sementar lagi, ada hal dengan lecturer, aduh…sempatkah menyetelkan dokumen2 untuk diserahkan padanya…juga mahu berbincang perihal tesis. Semoga dipermudahkan urusan…mohon Allah lembutkan hati prof untuk  approve proposal…amin…takut juga nanti….. bila ketemu Profeser itu, di rejectnya  terus… 😦

Letih ini tiada kesudahannya lagi, tup2 dapat mesej….. akak housemate ajak ke kalumpang..ahh…macam best jer, tapiiiiiii…….saya sudah letih….kerana tidak mahu mengecewakan hati akak housemate, saya turut serta. Kami pergi bertiga saja… adik afifah…saya dan akak mila itu… berkereta…

Sampai di kalumpang, mendengar jeritan air…amat menenangkan…sejuk dan nyaman sangat. Solat dulu ya….dah lewat… Mesej dari ukhti, katanya….‘dik, tengahari pun nak berkelah lagi ker?….. ‘Saja release tension…..jauh sikit dengan kesibukan d kampus….hihi’…apa2 sajalah saya ni… memang enjoy..hilang terus kepenatannya… amat melucukan, kasut  bertumit kak mila dihanyut air…..kesiannnnnnn…..nanti kita beli baru ye kak..hikhik….

Sekejap saja kami di sana…dari pkul2.30 – 4.00ptg…kata akak mila…..kan best kalau buat BBQ…berkelah beramai2..tidur di chaletnya..hihi….bleh2, nanti masa free ya..ajak sume housemate join… Melihat sang air, mengalir deras… sejuk dan nyaman….terasa mahu berendam2 itik… sayangnya…. Alaaaa….baju tak bawa! 😀

Image(387) kasut kak mila terhanyut sudah… 😦

Image(395)bersama kak mila yang comel itu..satu rumah ini..

Merenung pada air…….bagaikan memahami hati ini…..aduhh…

Penat…esok malam ada meeting lagi.. portfolio belum dilunasi…..Pagi esok berprogram di pasti… oh…teringat!!! Esiment perlu disiapkan malam ini…kerana esok kena hantar pagi2….aduhai diri…… Inikan amanah Tuhan,tanggungjawab kita…………………..

semoga Allah terus bersama kita….

Kekadang, kita merasakan terlalu banyak dan terlalu berat amanah Tuhan ini yang kita perlu pikuli, namun ingatlah, Allah tidak zalim.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakan dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Maka berdoalah): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika lupa atau kami bersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir (al-Baqarah; 2:286)

Oh ya!…

Proposal saya sudah di approve….syukur alhamdulillah 🙂

Semoga selepas ini.,.,….bertambah mudah urusan… dan juga urusan si ‘dia’…saya sentiasa mendoakannya…..walaupun kini jauh….. sebentar saja…..sabar ya… 🙂

Khususan ila zauj wa zaujah???? July 15, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Nota Pada Diri.
add a comment

Bismillahirrahmanirrahim
Alhamdulillah…

Sementara menunggu sahabat2 bersiap2 menghadirkan diri dalam meeting sem akhir jam 9 malam, terpaut pula mata ini pada sebuah buku bertajuk ‘ Menempuh Gerbang Perkahwinan’, oleh Dr Fadzilah Kamsah, keluaran Telaga Biru. Melihat pada wajahnya, buku ini agak lama sudah diterbitkan. ..

Berdehem si akak housemate, mertertawakan saya, ‘aihh…dib, sesuai saja buku itu untuk kamu… Ish,akak ini ada2 saja ya…usikkan manja si akak yang sebelah meja, sebelah katil itu… membuatkan saya tersenyum malu..

Saya hanya berbelek2 saja buku ini, tidak membaca sepenuhnya. Apa yang menarik perhatian saya, iaitu ‘Tip membina rumahtangga cemerlang’..

1_506352412l

Di sini saya senaraikan, tip2 nya..bagi bakal2 suami isteri, sila ‘pay attention’….. 🙂

• Sering melakukan kegiatan bersama seperti makan bersama, keluar berjalan berdua, beriadah dan mandi bersama.
• Galakkan isteri tidur di atas lengan suami
• Tukar gaya penampilan dari masa ke semasa untuk mengelakkan jemu
• Bersama kreatif mencipta suasana rumah yang harmonis dan tenang.
• Setiap kali pertelingkahan kenangkan kembali waktu manis dulu dan di saat bulan madu
• Kenangkan dan ucap terima kasih kepada isteri di atas kesusahan dan kesukaran melahirkan dan mengandung anak.
• Bersikap mesra dengan keluarga mertua
• Isteri perlu berhias lebih kepada suami
• Isteri dan suami perlu bersikap lemah lembut
• Apa jua masalah, bawalah berbincang….
• Suami perlu pimpin dan nasihat isteri sekiranya diperlukan

Suami ibarat matahari yang sentiasa menerangi, isteri laksana bulan,cantik,lembut dan indah…anak – anak adalah penyeri hidup dalam berumah tangga..
“ Jadilah yang solehah buat yang soleh dan jadilah yang soleh buat yang solehah”….
Teringin pula sembahyang sunat ‘ursy dua rakaat…. Tapi… bila ya!

Kembali tersenyum…… 🙂

JEMPUTAN UNTUK KULIAH NISA’ UPSI 2009

TAJUK: WACANA PENGURUSAN RUMAH TANGGA (rahsia dan tanggungjawab wanita dari persepsi ibu,isteri&anak2)

TARIKH: 17 JULAI 2009- JUMAAT

JAM : 12.OO PM – 2.OO PM

TEMPAT : DKJ, UPSI

NOTE:- hanya pada muslimat saja, muslimin solat jumaat yer..kalau datang tue,nakal sungguh laaaa…!! 😀

SeLaWaT mEnGhinDaRi MaSaLaH April 1, 2009

Posted by adieb in Nota Pada Diri.
add a comment

ALLAHUMA SOLLI WASSALIM ALA SAIYIDINA WA MAULANA MUHAMMAD,SOLATAN TAHULLU BIHA UKHDATI WA TUFARRIJU BIHA QURRBATI WA TUMKHI ZUNIBIHA MEUWAHLATI WA TUKILU BIHA ASRATI WA TAQDI BIHA HAJATI

” Wahai allah! Rahmatilah dan kurniakanlah kesejahteraan ke atas penghulu kamu muhammad s.a.w , dgn selawat yg meleraikan ikatanku dan melapangkan kesempitanku dan menyelamatkan aku dari kelemahanku dan meringankanku dengannya segala bebanku dan menunaikan semua hajatku .”

Selawat Murah Rezeki March 30, 2009

Posted by adieb in Nota Pada Diri.
2 comments

anak-solehah

ALLAHUMMA SALLI’ALA SAIYIDINA MUHAMMAD SOLA-TAN TU’AS SI-‘UBI HA ALAIY-NAL AR-ZAQ WA TU HASSINU BIHAA, LA-NAL AKHLAQ WA’ALA ALIYHI WASSOHBIHI WASSALLIM…

WAHAI ALLAH RAHMATI, DAN KURNIAKANLAH KESEJAHTERAAN ATAS MUHAMMAD RASULULLAH DAN SELAWAT YANG DAPAT MELAPANGKAN REZEKI KAMI, DAN MENJADIKAN BAIKNYA AKHLAK KAMI

DAN CURAHKANLAH (dan curahkan lah)

KESEJAHTERAAN (kesejahteraan) ATAS KELUARGA DAN PARA SAHABATNYA

DAN CURAHKANLAH (dan curahkan lah)

KESEJAHTERAAN (kesejahteraan) ATAS KELUARGA DAN PARA SAHABATNYA…

Orang – orang… February 22, 2009

Posted by adieb in Nota Pada Diri.
3 comments

Orang – orang yang Didoakan oleh Malaikat. 😀

Allah SWT berfirman, “Sebenarnya (malaikat – malaikat itu) adalah hamba – hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah – perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang dibelakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa’at melainkan kepada orang – orang yang diridhai Allah, dan mereka selalu berhati – hati karena takut kepada-Nya” (QS Al Anbiyaa’ 26-28)

Inilah orang – orang yang didoakan oleh para malaikat

1.Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa ‘Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci'” (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

2. Orang yang duduk menunggu shalat.
Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya ‘Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia'” (Shahih Muslim no. 469)

3. Orang – orang yang berada di shaf bagian depan di dalam shalat.
Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra’ bin ‘Azib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang – orang) yang berada pada shaf – shaf terdepan” (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)

4. Orang – orang yang menyambung shaf (tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalm shaf).
Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang – orang yang menyambung shaf – shaf” (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272)

5. Para malaikat mengucapkan ‘Amin’ ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah.
Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Jika seorang Imam membaca ‘ghairil maghdhuubi ‘alaihim waladh dhaalinn’, maka ucapkanlah oleh kalian ‘aamiin’, karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu” (Shahih Bukhari no. 782)

6. Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat.
Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah SAW bersabda, ” Para malaikat akan selalu bershalawat kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, ‘Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia'” (Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini)

7. Orang – orang yang melakukan shalat shubuh dan ‘ashar secara berjama’ah.
Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, ” Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat ‘ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat ‘ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, ‘Bagaimana kalian meninggalkan hambaku ?’, mereka menjawab, ‘Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat'” (Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir)

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan.
Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda’ ra., bahwasannya Rasulullah SAW bersabda, “Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata ‘aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan'” (Shahih Muslim no. 2733)

9. Orang – orang yang berinfak.
Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, ‘Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak’. Dan lainnya berkata, ‘Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit'” (Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

10. Orang yang makan sahur.
Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang – orang yang makan sahur” (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

11. Orang yang menjenguk orang sakit.
Imam Ahmad meriwayatkan dari ‘Ali bin Abi Thalib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh” (Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar”Sanadnya shahih”)

12.Seseorang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.
Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain” (dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

wallahua’lam bissawab… 😉

Cukuplah Mati sebagai Peringatan… June 9, 2008

Posted by adieb in Nota Pada Diri.
add a comment

Bismillahhirrahmannirrahim…

Bermulalah menghadap wadah bicara, setelah sekian lama seperti tiada masa untuk ini. Mahu diluahkan tapi tidak tahu apa yang harus diluahkan. Hati kembali sedih, sebarang kerja diketepikan, perbaharu wuduk, buka Al-Quran surah ke 36..di mulai dengan ummul kitab, surah Yassin menjadi keutamaan.

Sementar tadi, pukul 10.00 pagi, mesej dari seseorang diterima.Terkejut,kelu tanpa kata! Jika dulu,saya sedih di atas pepisahan sahabat dan sahabiyah tahun akhir,berbicara dalam entri persahabatan itu,tapi kali ini saya sedih pabila mengetahui berita pemergian sahabat saya yang telah pulang ke rahmatullah pagi tadi. Khabarnya,arwah meninggal tika tidur. Sangat mudah..sebetulnya,kematian ini tidak kira waktu tidak pula mengira tempatnya..Innalillahhiwainnahilaihiroji’un….takziah pada keluarga si arwah.Pelajar muda yang dalam perhitungan dua sem lagi untuk habis memburu ilmu,sudah tiada..tiada di dunia..pergi buat selama2.

Titipan al Fatihah pada arwah sentiasa di mulut, bertemankan Al Ikhlas.Tika itu,saya berada di sekolah, buat kerja serupa tidak menjadi, masih terkejut barangkali.Terbayang lagi wajah arwah, pada hemat saya dia seorang yang bagus akhlaknya. Kerap kali terserempak, bila berselisih,bersenyum2.<senyum adalah sedekah>

Mengenalinya, semasa jamuan BKP, waktu itu,saya baru freshie sem 1,dia pula sem 3..kali pertama dia menegur saya, terhibur juga dengan telatahnya..baik saja. Masih lagi sedih sebenarnya, memang itu yang saya rasai bila mendapat berita tentang kematian. Memang betul..sungguh sedih , sungguh takut.Mengenangkan nasib diri ini pula, lemah. Menginsafi itu adalah sangat baik,tapi hanya menginsafi tanpa berubah seperti tiada guna. Ya Allah

Menyingkap soal kematian, kita semua akan merasai nikmat mati,nikmat tatkala izrail menjemput detik2 sakaratulmaut itu.Kita juga tidak akan terlepas dari merasai kepedihan sakaratul.Sehabis2 kelembutan sakaratulmaut adalah kekasih Allah. Tika itu Rasulullah memekik tidak tertahan lagi,dahsyat nian maut itu,pedih…Diri ini membayangkan jika kekasih Allah yang mulia itu,yang suci dari dosa tidak dapat menahannya,apatah lagi kita,hamba yang banyak dosa dan noda.. Bagimana rasanya?bagaimana keadaannya? Adakah mati kita dalam‘husmul khatimah” atau “suul khatimahkah” kita? ya Allah..tak dapatku bayangkan.<Moga2 dalam kebaikan,amin>

Mengungkap pada suatu hadis diriwayatkan oleh al-lmam al-Bukhari.

Rasulullah SAW telah bersabda: Hiduplah engkau di dunia seolah-olah engkau seorang perantau atau musafir lalu.Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang.Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

Awwalannya, Rasulullah telah pun memberi peringatan kepada kita.Sungguh! bila melihat pada hadis itu..Kehidupan di dunia adalah sementara, akhirat jua yang kekal abadi. Kerana itu, manusia di minta agar mengambil berat soal akhirat dan mengambil dunia seumpama seorang musafir.

Bukannya kita tidak tahu.

Firman Allah SWT:-Setiap yang bernyawa pasti akan merasai kematian,kemudian kepada Kami engkau akan dikembalikan.

Kematian itu satu kepastian,tiada keraguan mengenainya.Apa??kita sudah bersediakah?di saat jasad akan dipisahkan dengan dunia…Allah tidak melihat harta kita,pangkat tapi Allah melihat pada amalan kita.Tapi,terfikirkah kita betapa banyakkah amalan kita yang boleh menghapuskan dosa harian kita?Setakat mana keyakinan dan persediaan kita dalam menempuh hari akhiratnya? Tanyalah diri,tanyalah iman…Semoga kita diampunkan,amalan diterima.Sama2lah kita kembali memburu cinta sebelum Allah menutup pintu rahmatNya.

Berdoa kepada insane yang telah pergi…..semoga ditempatkan dalam golongan orang beriman dan beramal soleh,kepada yang masih hidup thaddiyyah dan jiddiyyah untuk merebut keredhaan dan keampunan Allah SWT.. semoga mati dan hidup kita dalam islam,dan iman..Wallahua’lam

Al Fatihah kepada arwah!…