jump to navigation

Abaikan.. August 21, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Mehnah Kehidupan, Nota Pada Diri.
add a comment

Dib!!

– Siapkan Tesis

– Perancangan RPA,perjumpaan….setiap sabtu malam

-Esiment Fizik Tenaga

-Macroteaching

-Program Fizik

-Meeting Bait ‘Z’…. setiap selasa malam

-UlangKaji…..bila???

bila mahu siapkan semuanya?

Aku penat menunggu…dan terus menunggu…

Masa yang lalu….Ya Allah…Apa yang aku buat ni?

Jangan buang masa…tika itu..

Terus usaha!..

esok puasa….

1 Ramadhan akan tiba….

Sabar dan terus sabar,menunggu saat tibanya peristiwa….

Mampukah aku?

Ya Rabb, bantulah..

p/s: sila abaikan sekiranya tidak faham entry kali ini..

Mohon sejuta kemaafan…

Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak

Ahlan wasahlan syahru Ramadhon..Salam Ramadhon Kareem… ūüėČ

-adibahamir-

Bilik PMS (Psatuan Mahasiswa Sains)

Advertisements

AYUH,kita boikot!! August 10, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Mehnah Kehidupan, Tazkirah dan Perjuangan.
add a comment

Salam…

Kelihatan kelibat para graduan datang ke upsi ini mula berpusu2 menguruskan urusan konvokesyen mereka. Segala jubah dan bayaran sedang dilunasi. Usai habis kelas tadi, saja-saja melalui tapak konvo‚Ķbaru mula memacak kemah,menyusun barang2 yang bakal akan dijual nanti.. wah‚Ķbermacam-macam jualan..mengikut tentatif konvo nanti,seperti yang sebelumnya akan ada konsert..konsert yang sebelum ini kebanyyakkan dari kumpulan2 nasyid..tapi kali ini lain dari yang lain. Pada hemat saya, tak salah kalau mahu mengadakan konsert,tapi biar pada keadaannya. Paling mengejutkan dan tak setujunya saya serta sahabat2, dua orang jemputan artis iaitu Jaclyn vactor dan faisal Tahir..WAAA!!!!!! memang power‚Ķtapi!!!……ini tidak sesuai dengan imej upsi itu sendiri‚Ķ

Sebenarnya, petang tadi 5.30pm, saya dan sahabat2 pro kebajikan memang di undang2 ke meeting.Meeting pembantahan konsert yang akan dijalankan malam ini‚Ķ. Apa yang berlaku, walaupun desakan dan bantahan berlaku sebelum konsert berlangsung ,bangunnya insan2 mempertahankan, haram!!tidak di endahkan langsung oleh pihak penganjur ,malah perkataan ‚Äď perkataan dari pihak tertentu cukup sinis pada bantahan kami‚Ķ..Perjalanan konsert akan diteruskan (istighfar sudah)‚Ķwalau surat bantahan serta beberapa ahli mpp pro kebajikan bertemu sendiri dengan pihak HEP dan TNC‚Ķ

tapi yang sebenarnya….

Kenyataan semasa…

Ahli Majlis Perwakilan Pelajar Pro Kebajikan kecewa dengan penganjuran konsert Jacklyn Victor di UPSI. Ahli Majlis Perwakilan Pelajar Pro Kebajikan memandang serius diatas penganjuran berkenaan dan membantah kehadiran artis ini sempena pesta konvokesyen pada kali ini yang seharusnya bersifat intelektual bukannya hedonism apatah lagi ketika ini kita berada di Bulan Syaaban dan akan menjalani ibadah Ramadhan tidak lama lagi. Persoalannya lagi, mengapa perlu dibazirkan wang untuk tujuan hiburan berbanding dengan perkara-perkara bersifat akademik dan kebajikan mahasiswa dan mahasiswi. Kami begitu kecewa terhadap pihak pihak penganjur yang menjadi sebahagian dari warga pendidik seharusnya memainkan peranan untuk menapis permohonan persembahan artis dari dalam ataupun luar negara. Tapisan ketat perlulah dibuat bagi artis-artis yang mengadakan pertunjukan yang tidak sesuai dengan budaya masyarakat di UPSI dan penduduk sekitarnya memandangkan UPSI adalah institusi yang melahirkan bakal pendidik. Gejala hendonisme, iaitu hiburan yang melampau-lampau semakin hari semakin menghakis daya intelektual dan budaya masyarakat Malaysia. Penganjuran konsert terbabit boleh menggalakkan budaya yang tidak sihat ini…………………

AYUH! SAHABAT2 RUNTUHKAN KEBATILAN DI BUMI LONDON KITA YANG TERCINTA INI.

FIRMAN ALLAH:

“Sesungguhnya orang2 yg briman hanyalah org2 yg briman kpd Allah dn Rasul-Nya, kmudian mrka tidak ragu2 dn mrka berjihad dgn hrta dn jiwa raga merka pd jaln Allah, mrka itulah org2 yg benr.(Surah A-Hujurat:Ayat 15).

“:dan perangilah mrka itu, shingga tidak ada fitnah lagi dan(shingga) agma hanya untuk Allah belaka. jika mrka berhenti (dr mmusuhi kmu), maka tidak ada permusuhan (lagi), kcuali terhadap org2 yg zalim.(Surah Al-Baqarah:ayat 193)

p/s :- sama2lah kita mendoakan… ‘QUNUT NAZILAH’..

‘kejadian’ akan berlaku..malam nie,tepat pkul9.00…..dalam masa beberapa jam ini,bangun untuk membantah….kata salah sorang wakil mpp….pro kebajikan..

DUHAI DIRIKU!! July 19, 2009

Posted by adieb in Bicaraku, Mehnah Kehidupan, Nota Pada Diri.
1 comment so far

Bagaikan mahu berbicara,tetapi tidak tahu apa..blur!!!!macam mana ya??… Kepenatan sangat. .. walaupun hari ini agak sibuk dengan urusan tesis,meeting , kuliah dan sebagainya‚Ķ tapi!! Kekadang, terkandas juga‚Ķ Mahu release tension, mencari ketenangan hati‚Ķ.. Balik ke rumah sewa,tiada siapa‚Ķ aduh!! Mahu menangis, dengan panas terik,letih dan penat, terpaksa menunggu housemate dekat dua jam. Mana tidaknya, kunci rumah tertinggal‚Ķ Allah‚Ķ Sementar lagi, ada hal dengan lecturer, aduh‚Ķsempatkah menyetelkan dokumen2 untuk diserahkan padanya‚Ķjuga mahu berbincang perihal tesis. Semoga dipermudahkan urusan‚Ķmohon Allah lembutkan hati prof untuk ¬†approve proposal‚Ķamin…takut juga nanti‚Ķ.. bila ketemu Profeser itu, di rejectnya ¬†terus‚Ķ ūüė¶

Letih ini tiada kesudahannya lagi, tup2 dapat mesej….. akak housemate ajak ke kalumpang..ahh…macam best jer, tapiiiiiii…….saya sudah letih….kerana tidak mahu mengecewakan hati akak housemate, saya turut serta. Kami pergi bertiga saja… adik afifah…saya dan akak mila itu… berkereta…

Sampai di kalumpang, mendengar jeritan air‚Ķamat menenangkan‚Ķsejuk dan nyaman sangat. Solat dulu ya‚Ķ.dah lewat… Mesej dari ukhti, katanya‚Ķ.‚Äėdik, tengahari pun nak berkelah lagi ker?….. ‚ÄėSaja release tension‚Ķ..jauh sikit dengan kesibukan d kampus‚Ķ.hihi‚Äô‚Ķapa2 sajalah saya ni‚Ķ memang enjoy..hilang terus kepenatannya‚Ķ amat melucukan, kasut¬† bertumit kak mila dihanyut air‚Ķ..kesiannnnnnn‚Ķ..nanti kita beli baru ye kak..hikhik‚Ķ.

Sekejap saja kami di sana‚Ķdari pkul2.30 ‚Äď 4.00ptg‚Ķkata akak mila‚Ķ..kan best kalau buat BBQ‚Ķberkelah beramai2..tidur di chaletnya..hihi‚Ķ.bleh2, nanti masa free ya..ajak sume housemate join‚Ķ Melihat sang air, mengalir deras‚Ķ sejuk dan nyaman‚Ķ.terasa mahu berendam2 itik‚Ķ sayangnya‚Ķ. Alaaaa‚Ķ.baju tak bawa! ūüėÄ

Image(387) kasut kak mila terhanyut sudah… ūüė¶

Image(395)bersama kak mila yang comel itu..satu rumah ini..

Merenung pada air…….bagaikan memahami hati ini…..aduhh…

Penat…esok malam ada meeting lagi.. portfolio belum dilunasi…..Pagi esok berprogram di pasti… oh…teringat!!! Esiment perlu disiapkan malam ini…kerana esok kena hantar pagi2….aduhai diri…… Inikan amanah Tuhan,tanggungjawab kita…………………..

semoga Allah terus bersama kita….

Kekadang, kita merasakan terlalu banyak dan terlalu berat amanah Tuhan ini yang kita perlu pikuli, namun ingatlah, Allah tidak zalim.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakan dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Maka berdoalah): “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika lupa atau kami bersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir (al-Baqarah; 2:286)

Oh ya!…

Proposal saya sudah di approve‚Ķ.syukur alhamdulillah ūüôā

Semoga selepas ini.,.,‚Ķ.bertambah mudah urusan‚Ķ dan juga urusan si ‚Äėdia‚Äô‚Ķsaya sentiasa mendoakannya‚Ķ..walaupun kini jauh‚Ķ.. sebentar saja‚Ķ..sabar ya… ūüôā

menunggu…. May 7, 2008

Posted by adieb in Mehnah Kehidupan.
5 comments

Hembusan angin malam yang tenang,sejuk menyapa terasa nyaman…rembulan senyum sendirian… walaupun tahu kesepian…kerdipan bintang kejora menjadi peneman…indah berpasangan aturan Tuhan…

Melihat pada malam ini,cemburu pun bertandang..setiap detik,setiap ketika tetap juga menunggu siang..siang disinari sang suria serta bayu berpuput lembut menghembus.. .. itulah peredaran alam…kehebatan Tuhan, kekuasaan Tuhan menjadikan alam mengorbit umpama putaran roda.. makin lama makin cepat hari,makin singkat pula masa…

kadang2 hati ini penat menunggu dan menunggu..jiwa yang mahu meronta,ingin mencari sebuah kesabaran,mencari semangat juga kedamaian entah ke mana menghilang.. mencari  dan terus mencari..tetapi……

keliru..buntu….tidak tahu apa yang harus dilakukan,hanya menunggu kesiangan..barangkali masih lagi ada tiupan sabar..secangkir semangat…hembusan damai.

jiwa mula mahu ter’senyum..mahu menanti esok..esok yang mendamaikan..esok yang membahagiakan.. semoga hari esok lebih baik dari semalam ..

<ya Allah bantulah aku esoknya..amin>

‚Äúocehanku sementar tika menunggu exam EA esok‚ÄĚ

 

 

 

bila ujian datang…. April 27, 2008

Posted by adieb in Mehnah Kehidupan.
2 comments

Seharian tidak menerpa entri ini.Rasa macam perlu diisi disini.saat- saat malam begini ada saja mata ‚Äď mata yang mengantuk,letih agaknya. Sekarang musim peperiksaan,alhamdulillah,setakat ini baru lepas empat paper exam. sudah letih ‚Äď letih jadinya kepala ini menelaah buku, mata pun seakan ‚Äď akan lebam pula.

Emm,paper yang terdekat,hari rabu ni, subjek minor..kimia.Jika dikira pada perhitungannya ada lagi berbaki dua hari saja untuk study. Tika ingin study,ada-ada saja perkara yang menghalang. Dua hari,saya jatuh sakit baru hari ini boleh bergerak ‚Äď gerak untuk study.Itupun gagahi jua untuk ulangkaji. Asal mahu saja study,mulalah meragam jadinya.

Bagaikan mahu menangis tika menahan sakit itu, ubatnya sudah bergelen- gelen ditelan tapi semua tidak menjadi…emmm,kita hanya boleh berikhtiar tapi Allah saja yang mampu menyembuh. Tapi jangan tidak berikhtiar langsung.,memang menguji kesabaran….…sesungguhnya sabar itu indah..sabarlah menghadapi ujian Allah.

Ujian?adalah tarbiyyah Allah untuk hamba2nya..seribu satu perkara ujian dari Tuhan tidak jemu ‚Äď jemu bertandang mengetuk pintu hidup kita. Ada diberi ujian sakit, dan ya.. bermacam ‚Äď macam bentuknya, ada¬†juga yang¬†ringan dan ada yang berat jadinya.ini semua mehnah yang perlu kita terima.< Allah bukan sengaja berikan hal2 ini pada kita…tapi mesti ada hikmahnya..>

Apakah dengan ujian ini kita kan terus bersabar atau sebaliknya‚Ķ Bukankah sabar itu indah? bukankah sabar itu menenangkan? Dan bukankah sabar itu baik lagi elok?‚Ķ ‚Äúbersama kesusahan itu adalah kesenangan, ini semua adalah kehebatan dari Tuhan.‚ÄĚ Dia lebih tahu baik buruknya, bukankah¬†Allah yang mengatur elok2 episod hidup manusia??

tetapi…….kenapa????!!

Kita sebagai hamba selalu sahaja tidak sabar dengan ujian Allah,Pencipta kita….Pencipta langit dan bumi??.Kita selalu saja lalai,ya…lalai dan leka. Bila kita diuji dengan sedikit ujian,mula lah kita mahu mengingati pada Tuhan.

Kenapa harus begitu? Kenapa bilamana kita senang dulu,tidak pula mahu mengingati Allah tapi pabila susah mahu pula kembali padaNya.

Apa???….kita ini hamba yang tidak tahu malukah??

Ingatlah!

Kita hamba bertuhan. Dia ada. Kita ada Dia.ya…kita ada Tuhan…tempat kita mengadu…Dia Maha Mengetahui segala2nya….


`Moga Allah menganugerahkan kesihatan yang baik untuk kita semua.dan menjadikan kita hamba2 yang sabar dan kuat dalam menghadapi ujianNya~