jump to navigation

rindu… April 28, 2008

Posted by adieb in Uncategorized.
Tags:
trackback

tup…tup… 1222 a.m, ..rasa ingin ke pembaringan awal saja malam ini, letih siang tadi masih terasa lagi, ada-ada saja perkara yang perlu disetelkan..mata-matanya belum terasa hendak lelap, mahu saja menghadap wadah bicara ini..

Di waktu malam begini,sunyi sepi rasanya, kekadang hati ini mulalah teringat di kampung, terlampau rindu sangat mahu pulang ke sana. walhal 5 jam saja ke kedah..aduh!!…rindukan mak ayah, rindu nak masak makanan sedap2 untuk mereka,terliur pula nak rasa masakan mak…rindu juga pada suasana pagi di sana, kesejukan air selalu membuat saya menggigil,rindu pada leteran mak<hihi> ,pada jiran sebelah rumah, apa khabar agaknya mereka?mak kata, mereka rajin saja tanya perihal saya,bila nak balik,sihatkah dia? terasa sayu pula mendengar cerita mak..emm,sabar2….sedar tidak sedar mengikut pada perhitungannya berbaki dua minggu saja lagi saya berada di sini,seusai sem ini, cuti dua bulan pula..kemudian awal bulan tujuh sudah masuk sem baru…<cepatnya waktu ini…Allah>

rindu..rindu..rindu pada kedah,rindu pada sekolah,ustaz,ustazah,guru2,pada masjid pokok machang,surau dekat rumah,rindu pada kawan2..pada pondok dehrang,suasana nyaman dehrang,kenakalan sahabat2 disana.apa cerita ukhti zainab ya? ke syriakah?atau mesirkah dia? jika tidak,sama2lah kami jejak ke sana.emm,lama juga lost contact itu,cadangnya,mahu saja ziarah sahabat2 di pondok cuti ini sekiranya tiada kerja.tapi…seperti macam ada hal saja <emm,andaikata tiada rezeki,moga2 kita berjumpa nun di sANA,ya..sayang ukhti>.

Di kampung, rindu pula untuk berjumpa dengan abang kedua saya,ya…yang berada di penang itu. bilakah agaknya boleh jumpa dia? dulu,bila saja jumpa ada-ada saja perkara yang nak diceritakan, bergaduh pun tidak kurang juga. Banyak pula benda-benda yang nak dikongsikan dengannya,kalau bercakap on call memang tidak puas.Pelannya,bulan enam ini baru boleh jumpa itupun kalau dia balik kampung..last jumpa pun masa saya ke penang jumpa dia…<emm,insyaAllah,mudah2an dapat jumpa lagi ya,dekat saja penang-kedah>

Baru2 ini sebelum exam..makayah ke kL,alhamdulillah,terlepas juga rasa beban rindu ini…kata mak,ayah ada jatuh sakit,baru saja sihat walaupun tidak sepenuhnya…terkejut juga,sebelum ini ayah jarang sekali sakit..kelihatan cergas-cergas saja…emm,barangkali…ayah tidak mahu anak2nya tahu,takut terlalu risau pula jadinya. bila tahu ayah sakit,sedih datang pula,memang menopang doa dan solat hajat saja..moga2 ayah cepat sembuh lagi,tidak lupa juga pada mak…tika itu juga,saya pula sering sakit2,kalau diikutkan seminggu saya sakit,emergency case juga di HKL..

sebenarnya,kalau sebut pasal sakit ini,memang hati saya gundah.Teringat! masa saya di zaman matrik dulu,alhamdulilah,mujur juga waktu itu saya cuti sem dua minggu. mak pula sakit tenat,bila check di hospital,semuanya ok..seperti macam hairan saja rupanya saya,tapi bila lihat muka mak,memang nampak sakit sangat,lima hari juga terlantar di hospital,hari yang ketiga rasanya,mak seolah2 mempertarungkan nyawa saja,tika itu,ayah bacakan yasin di ubun2 mak,muka mak pucat lesi,matanya pejam rapat,abang saya ke dua itu,baru saja sampai,katanya dia dari masjid,memang itu rutinnya.kelihatan mata abang merah2,seperti baru menangis.tika itu,saya genggam tangan mak,jari jemarinya betul2 kaku,sejuk..mulutnya terkumat-kamit mengucap..memang sedih waktu itu,tidak dapat bayangkan wajah mak..ayah pula bagaikan menahan sebak…emmphh…

<rasanya mahu saja berhenti menaip,atau banjir pula jadinya>

Bila saya melihat wajah mak,mesti terbayangkan wajah mak tika sakit dulu…sekarang masih lagi sakit2nya,cuma tidak seperti dulu…memang ujian Allah Maha Hebat,mahu saja tika ini peluk mak seerat2nya dan mencium pipinya…

selalunya..jika hati-hati ini sentiasa bermasalah.saya suka memujuk ..betullah itu,jangan sampai kecintaan kita pada makhluk itu mengatasi cinta pada al Khaliq, siapa pun mereka, meskipun mak ayah kita. memang benar,kita ini semua pinjaman. kita tiada hak ke atas sesuatu,kita hanya ada nyawa,itupun pinjaman Allah pada kita,sekali hilang nyawa ini?????..sampai waktunya kita harus  dikembalikan. sungguh! mencintai Pencipta Cinta itulah yang kekal abadi….wallahua’lam

 <emm,kepala ini mulai rasa2 berat saja…mahu makan ubat,lalu terus ke pembaringan..layalak>

 

 

 

Comments»

No comments yet — be the first.

Leave a Reply

