jump to navigation

bila ujian datang…. April 27, 2008

Posted by adieb in Mehnah Kehidupan.
trackback

Seharian tidak menerpa entri ini.Rasa macam perlu diisi disini.saat- saat malam begini ada saja mata – mata yang mengantuk,letih agaknya. Sekarang musim peperiksaan,alhamdulillah,setakat ini baru lepas empat paper exam. sudah letih – letih jadinya kepala ini menelaah buku, mata pun seakan – akan lebam pula.

Emm,paper yang terdekat,hari rabu ni, subjek minor..kimia.Jika dikira pada perhitungannya ada lagi berbaki dua hari saja untuk study. Tika ingin study,ada-ada saja perkara yang menghalang. Dua hari,saya jatuh sakit baru hari ini boleh bergerak – gerak untuk study.Itupun gagahi jua untuk ulangkaji. Asal mahu saja study,mulalah meragam jadinya.

Bagaikan mahu menangis tika menahan sakit itu, ubatnya sudah bergelen- gelen ditelan tapi semua tidak menjadi…emmm,kita hanya boleh berikhtiar tapi Allah saja yang mampu menyembuh. Tapi jangan tidak berikhtiar langsung.,memang menguji kesabaran….…sesungguhnya sabar itu indah..sabarlah menghadapi ujian Allah.

Ujian?adalah tarbiyyah Allah untuk hamba2nya..seribu satu perkara ujian dari Tuhan tidak jemu – jemu bertandang mengetuk pintu hidup kita. Ada diberi ujian sakit, dan ya.. bermacam – macam bentuknya, ada juga yang ringan dan ada yang berat jadinya.ini semua mehnah yang perlu kita terima.< Allah bukan sengaja berikan hal2 ini pada kita…tapi mesti ada hikmahnya..>

Apakah dengan ujian ini kita kan terus bersabar atau sebaliknya… Bukankah sabar itu indah? bukankah sabar itu menenangkan? Dan bukankah sabar itu baik lagi elok?… “bersama kesusahan itu adalah kesenangan, ini semua adalah kehebatan dari Tuhan.” Dia lebih tahu baik buruknya, bukankah Allah yang mengatur elok2 episod hidup manusia??

tetapi…….kenapa????!!

Kita sebagai hamba selalu sahaja tidak sabar dengan ujian Allah,Pencipta kita….Pencipta langit dan bumi??.Kita selalu saja lalai,ya…lalai dan leka. Bila kita diuji dengan sedikit ujian,mula lah kita mahu mengingati pada Tuhan.

Kenapa harus begitu? Kenapa bilamana kita senang dulu,tidak pula mahu mengingati Allah tapi pabila susah mahu pula kembali padaNya.

Apa???….kita ini hamba yang tidak tahu malukah??

Ingatlah!

Kita hamba bertuhan. Dia ada. Kita ada Dia.ya…kita ada Tuhan…tempat kita mengadu…Dia Maha Mengetahui segala2nya….


`Moga Allah menganugerahkan kesihatan yang baik untuk kita semua.dan menjadikan kita hamba2 yang sabar dan kuat dalam menghadapi ujianNya~

 

 

 

 

 

 

Advertisements

Comments»

1. suffy - May 9, 2008

kadang- kadang ALLAH hilangkan sekejap matahari,
ALLAH datangkan guruh dan kilat,
puas kita menangis, mencari,
ke mana hilangnya matahari,
tapi rupa- rupanya,
ALLAH ingin hadiahkan kita pelangi yang indah…

“UJIAN MENGANGKAT MARTABAT”

2. adieb - May 9, 2008

salam ya suffy….
ujian mengangkat martabat dan ujian juga tarbiyyah Allah kepada kita…tanpa ujian masakkan kita kenal erti kesabaran..dan tanpa ujian kita tidak akan matang…semua ni kehebatan Allah..Dia yang menjadikan kebaikan dan kelemahan…ingin melihat keimanan manusia…samada kita masih ingat Dia atau alpha padaNya..hebat Allah….


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: